FAQ

How can we help?

Hoe kunnen we je helpen?

Het Campuscontract

Wat is een Campus contract?

Een campuscontract is een huurovereenkomst die geldt voor woonruimte bedoeld voor studenten. In dit contract is opgenomen dat je de woonruimte alleen kunt huren als je student bent. Je komt in aanmerking voor een appartement bij OurCampus als je in Nederland ingeschreven bent voor een MBO, HBO of WO opleiding. Wij controleren minstens jaarlijks of je daadwerkelijk nog student bent. Als je niet kunt aantonen dat je student bent, mag OurCampus volgens de wet de huurovereenkomst opzeggen. Nadat je jouw studie voltooiid of beeindigd hebt, heb je nog maximaal 3 maanden de tijd om een andere woning te zoeken. Check OurDomain voor huurwoningen voor (young) professionals.

Welke documenten moet ik meenemen voor het tekenen van het Campuscontract?

Bij het tekenen van jouw contract moet je de volgende documenten meenemen:

  • Een geldig legitimatiebewijs (voor buitenlandse studenten tevens de verblijfsvergunning)
  • Een bewijs van inschrijving aan jouw onderwijsinstelling
  • Je betaalpas voor het betalen van de administratiekosten en de waarborgsom à tweemaal de huur. Let op: uit veiligheidsoverwegingen accepteren wij uitsluitend betalingen per pin.

Wat is de duur van het Campuscontract?

Je tekent een contract voor 12 maanden, hierna is het contract maandelijks opzegbaar.

Kan ik voor een half jaar huren?

Nee. Bij OurCampus kun je een campuscontract afsluiten vanaf 12 maanden. Het is dus niet mogelijk om voor een kortere periode dan 12 maanden te huren. Als je op zoek bent naar een huurwoning voor een bepaalde duur tussen de 3 en maximaal 12 maanden zijn er wellicht short stay mogelijkheden via onze partner OurDomain

Wat zijn de servicekosten?

Opbouw van de servicekosten:

  • Fitness: €17,71
  • Verhaalbare servicekosten: €264,48 - €383,04
  • Totaal: €282,16 - €400,75

*Verhaalbare servicekosten omvatten zaken zoals beveiliging, onderhoud, verplaatsbare eigendommen, schoonmaak van gemeenschappelijke ruimtes, nutsvoorzieningen in gemeenschappelijke ruimtes, elektriciteit en water voor uw appartement. Deze kosten worden maandelijks vooruitbetaald en worden elk jaar (of bij uitchecken) verrekend op basis van de werkelijke kosten.


**Het meubelpakket varieert per type appartement. Het specifieke bedrag voor het meubelpakket is vermeld in het huurcontract.

Disclaimer: Dit overzicht is uitsluitend bedoeld voor informatieve doeleinden en maakt geen deel uit van de huurovereenkomst. De werkelijke bindende servicekosten die van toepassing zijn op het specifieke appartement, staan in het huurcontract.

NAAST DE BOVENGENOEMDE KOSTEN:

Eenmalige kosten:

  • Aanmeldingskosten: €100


Aan het begin van het aanmeldingsproces vragen wij u om een aanmeldingsvergoeding te betalen en de juiste documenten aan te leveren, zodat we uw aanvraag kunnen beoordelen. Als u aan de huurdersvereisten voldoet en alle formulieren heeft ingediend en het huurcontract heeft ondertekend, wordt deze aanmeldingsvergoeding door ons terugbetaald door deze in mindering te brengen op de eerste huurbetaling. Als u niet voldoet aan de kwalificatiecriteria, of als u later besluit uw aanvraag te annuleren, wordt de aanmeldingsvergoeding niet terugbetaald.

Optionele items:

  • Extra bewoner: We staan toe dat twee personen wonen in appartementen groter dan 31,5 m²
  • Wasserette (betalen per gebruik)
  • Digitale tv-kanalen (via internetprovider)

Niet verstrekte diensten:

  • Inboedelverzekering voor uw persoonlijke bezittingen
  • Aansprakelijkheidsverzekering
  • Gemeentelijke belastingen en heffingen (zoals afvalkosten)

Disclaimer: Dit overzicht is uitsluitend bedoeld voor informatieve doeleinden en maakt geen deel uit van de huurovereenkomst. De werkelijke bindende servicekosten die van toepassing zijn op het specifieke appartement, staan in het huurcontract.

Wat zijn de criteria?

Criteria:

  • Ingeschreven in MBO/HBO/WO in Nederland
  • U bent niet geregistreerd op World Check

Contracttypes:

  • Campuscontract

Bewoners:

  • Maximaal 1 (+ mede-bewoner in een 2-persoons studio)

Vereiste documenten:

  • Kopie van identiteitskaart
  • Bewijs van (huidige) inschrijving bij de onderwijsinstelling
  • Profielfoto

Voorwaarden

Kom ik in aanmerking voor een woning op OurCampus?

Om op OurCampus te mogen wonen is het een vereiste dat je als student staat ingeschreven bij een onderwijsinstelling. Dit betekent een voltijd (minstens 19 uur) inschrijving voor een mbo-, hbo-, of universitaire opleiding. Als je geen student meer bent, check onze partner OurDomain voor huurwoningen voor (young) professionals.

Wat is een verklaring van onderwijsinstelling?

  • Een verklaring van je onderwijsinstelling dat je bent ingeschreven voor het lopende studiejaar
  • Een bewijs van inschrijving van je onderwijsinstelling voor het lopende studiejaar. Ook in de volgende gevallen kun je een appartement huren op OurCampus.
  • Je wacht op een co-schap plaats en laat hier bewijs van zien. Je hebt een aio of oio- aanstelling en je toont je arbeidscontract en meest recente loonstrook Je bent om medische redenen tijdelijk gestopt met studeren en laat ons hiervan een verklaring van de studentendecaan zien.

Ik studeer niet (meer) in Amsterdam, maar wel een opleiding ergens in Nederland. Mag ik een appartement huren op OurCampus?

Je komt in aanmerking voor een appartement op OurCampus indien je kunt aantonen dat je een student bent in Nederland, ongeacht in welke stad.

Kan ik me ook inschrijven als ik pas over een paar maanden ga studeren?

Je hebt een geldige studie inschrijving nodig om in aanmerking te komen.

Hoe voorkomen wij woondiscriminatie?

Bij het toewijzen van onze woningen, hanteren wij een werkwijze die is gericht op het voorkomen van woondiscriminatie. Wij stellen alles in het werk om te waarborgen dat bij de verhuur van onze woningen geen ongerechtvaardigd onderscheid wordt gemaakt tussen kandidaat-huurders. Dat doen wij onder andere door onze medewerkers goed te informeren over wat wel en wat niet de bedoeling is. Als wij samenwerken met derde partijen bij het aanbieden van woningen, zorgen wij dat ook zij eenwerkwijze hanteren die gericht is op het voorkomen van woondiscriminatie.Verder beoordelen wij regelmatig of ons beleid in de praktijk het gewenste resultaat heeft en of onze werkwijze verder kan of moet worden aangescherpt. Als u in dat kader tips, vragen of klachten heeft, horen wij dat heel graag. U kunt hiervoor een e-mail sturen naar voorkomwoningdiscriminatie@greystar.com.

Voor meer informatie m.b.t de regels en voorschriften, ga dan hier naar de website van de gemeente.

Hieronder lichten wij onze werkwijze toe.

First come first served

In beginsel werken wij met een first come first served-principebij het aanbieden van woningen. Via een digitaal systeem, wordt de kandidaat die zich als eerste voor de woning heeft aangemeld voorlopig geaccepteerd.Vervolgens wordt nagegaan of deze kandidaat voldoet aan de objectieve selectiecriteria die gelden voor de woning in kwestie. In de volgende alinea wordt toegelicht wat hieronder wordt verstaan. Als de kandidaat voldoet aan de criteria, wordt met hem of haar in beginsel een huurovereenkomst gesloten. Wij behouden ons wel het recht voor geen huurovereenkomst te sluiten als sprake is van eerdere negatieve ervaringen met de betreffende kandidaat. Als geen huurovereenkomst wordt gesloten met de voorlopig geaccepteerde kandidaat, laten wij deze kandidaat per e-mail weten waarom daar niet toe wordt overgegaan. Vervolgens wordt de woning opnieuw aangeboden en herhaalt zich dit proces. Op deze manier voorkomen wij dat op basis van subjectieve voorkeuren een keuze wordt gemaakt uit kandidaten.

In één complex in Diemen werd in het verleden gewerkt met een wachtlijst. Kandidaten konden zich op de wachtlijst laten plaatsen. Als een woning vrijkwam, werd de kandidaat met de hoogste rang op de wachtlijst als eerste benaderd. Wij zijn inmiddels gestopt met de wachtlijst, dus deze groeit niet meer aan. Zolang er nog ‘oude’ kandidaten op de wachtlijst staan, worden woningen toegewezen aan de geschikte kandidaat met de hoogste rang op de wachtlijst. Op termijn zal de wachtlijst op deze wijze verdwijnen en zal ook in Diemen enkel nog met het first come first served-principe worden gewerkt.

Objectieve selectiecriteria

Bij de beoordeling of een kandidaat geschikt is, hanteren wij objectieve selectiecriteria. Als een woning wordt aangeboden, vermelden wij daarbij welke criteria voor die woning gelden zodat dit voor iedereen kenbaar is. De criteria kunnen per woning verschillen. Als een woning bestemd is voor studenten, geldt als voorwaarde bijvoorbeeld dat de kandidaat staat ingeschreven aan een onderwijsinstelling. Als voor een woning een Huisvestingsvergunning is vereist, moet een kandidaat voor die vergunning in aanmerking komen. Wij zullen in elk geval nooit informatie opvragen over of selecteren op etnische of culturele achtergrond, religieuze identiteit, politieke voorkeur, seksuele gerichtheid of lichamelijke/geestelijke gezondheid.

Wat is de studiecheck?

Studenten zijn contractueel verplicht om op verzoek een bewijs van inschrijving als student te overleggen. De accommodatie is bedoeld voor studenten. We hebben een actief doorstroombeleid dat erop gericht is het gebruik van de accommodatie in overeenstemming met de bestemming te houden.

Wat is Datakeeper?

Datakeeper is de dataportemonnee voor consumenten om gegevens te verzamelen, veilig op te slaan en te versturen. De oplossing zorgt ervoor dat consumenten snel en eenvoudig persoonlijke informatie kunnen verzamelen en delen met hun autoverhuurbedrijf, makelaar, bank, hypotheekverstrekker, kredietverstrekker of andere dienstverlener.

Datakeeper is onderdeel van Rabobank.

Wat deel ik via en met Datakeeper?

Datakeeper vergemakkelijkt de toegang tot verschillende financiële bronnen die informatie over jou bevatten, terwijl ook je identiteit en adresgegevens worden opgevraagd voor verificatiedoeleinden.

  1. Email:
    Je geeft je e-mailadres op en verifieert het met behulp van twee-factor authenticatie voor extra beveiliging.
  1. DUO:
    Via de Datakeeper app krijg je veilig toegang tot je DUO studiegegevens door in te loggen met je DigiD op de DUO website. De gedeelde informatie omvat je voornaam, achternaam en huidige studiegegevens, terwijl gevoelige informatie zoals je studieschuld niet wordt vrijgegeven.

Gebruik van het Appartement

Heb ik een eigen brievenbus?

Elke bewoner van OurCampus heeft een zelfstandig appartement. Dat betekent dat jij je eigen postadres hebt en dus ook jouw eigen afsluitbare brievenbus.

Is het mogelijk op met meerdere mensen in 1 appartement te gaan wonen?

De appartementen op OurCampus kleiner dan 40m2 zijn geschikt voor bewoning door 1 persoon. De appartementen vanaf 40 m² zijn geschikt voor bewoning door 2 personen. In geval van dubbele bezetting dient het campuscontract door 2 personen getekend te worden.

Ik wil in mijn appartement een vaatwasser aansluiten, mag dat?

Het installeren van een vaatwasser in jouw appartement is niet toegestaan.

Wat is een Campus Tag?

OurCampus is uitgerust met electronische sloten. Iedere bewoner krijgt een persoonlijke electronische sleutel (Campus tag) die toegang biedt tot de toegang van appartementengebouw, het persooonlijke appartement en de fiestenstalling. Tevens biedt de Campustag toegang tot faciliteiten die exclusief voor bewoners zijn zoals de studie ruimten, de wasserette en de lounge.

Mag ik roken in mijn appartement?

In de gebouwen van OurCampus is het uitsluitend toegestaan om in jouw eigen appartement te roken. In alle amenity ruimten is roken niet toegestaan. Uiteraard mag er buiten, op het campusterrein, wel gerookt worden.

Ik wil een eigen wasmachine aansluiten, mag dat?

Het installeren van een wasmachine in een appartement is niet toegestaan. OurCampus beschikt over een moderne wasserette waar bewoners voor een redelijke vergoeding gebruik kunnen maken van wasmachines en drogers. Er is tevens een stomerijservice beschikbaar bij de Albert Heijn.

Waar kan ik parkeren?

Direct naast OurCampus ligt station Diemen-Zuid met uitstekende trein, metro en busverbindingen. Amsterdam is vanaf OurCampus ook goed bereikbaar per fiets.

Er zijn tevens huurauto's beschikbaar van ConnectCar. Heb je toch een eigen auto nodig, dan heb je de mogelijkheid om een abonnement af te sluiten voor ons parkeerterrein (Wisselwerking 2-6 te Diemen, circa 200m van OurCampus).

Bezoekers kunnen met de blauwe parkeerschijf gratis parkeren aan de Dalsteindreef (blauwe zone, max 2 uur) of met Parkbee op het parkeerterrein aan de Wisselwerking 2-6 (via Parkmobile of Parkline app).

Het is niet mogelijk om via de gemeente een parkeervergunning aan te vragen.

Financieel

Moet er een ouder/verzorger garant staan voor mijn huur?

Nee. Je bent persoonlijk verantwoordelijk voor tijdige betaling van jouw huur en servicekosten.

Moet ik een waarborgsom betalen?

Na ondertekening van het huurcontract dien je naast de inschrijfkosten, tweemaal de huur als waarborgsom te betalen.

Wanneer krijg ik aan afrekening van de servicekosten?

Binnen 6 maanden na het einde van een kalenderjaar ontvang je een afrekening van jouw servicekosten.

Krijg ik huurtoeslag?

Mogelijk kom je in aanmerking voor huurtoeslag. Of dat het geval is hangt onder meer af van je leeftijd en inkomen. Op de site van de Belastingdienst kun je checken of je in aanmerking komt voor huurtoeslag.